Nas
escolas de emigrantes eran, en xeral, onde todos os nenos educados no
sistema de Libre Ensino que por razóns económicas
fundamentalmente tiñan que emigrar, o facían non obstante en
condicións distintas ás dos seus pais, non só por posuír
unha maior e mellor instrución, senón tamén por emigrar ao Novo
Continente cunha clara percepción de grupo, un afianzado
nacionalismo e unha ideoloxía de esquerda e republicana, que no seu
interior fora implantada polas ensinanzas de mestres concienciados da
súa identidade galega, tratando de espertar en mozos campesiños que
vivían en precarias condicións e mal comunicados co exterior, o
interés polo coñecemento, a cultura e a liberdade que esta permite
aos que a adquiren. Pero os mestres que guiaban estes alumnos, tiñan
unha traxectoria anterior á República que foi truncada pola guerra,
tal é o caso de dona Emilia Álvarez, " Mama Emilia",
mestra,orixinaria de Malpica (Toledo) e esposa de don Pelayo Pazo,
que tiveron dez fillos, de os cales oito se dedicaron ao ensino.
Dona Emilia, como mestra de instrución primaria e fervente seguidora
da Escola de Libre Ensino, educou os seus fillos en este sistema de
libre pensamento e formación integral. O seu fillo, Eduardo Pazo
Álvarez,recoñecido mestre e matemático, foi perseguido en 1936 por
sustentar "perigosas ideas"; profesor na escola de San
Andrés de Somoza (A Estrada), tivo que esconderse en vista dos
acontecementos que se viviron na Estrada o 18 de Xullo, dos que fai
un emotivo relato Blanco Fontes, onde se fai referencia á rápida
captura que levaron a cabo os falanxistas dos estradenses
considerados "perigosos" .Eduardo foi escondido
acertadamente pola súa familia, salvándose así do encarceramento e
ata da morte, situación que viviron os seus compañeiros; saíu por
Portugal rumbo a Cuba en calidade de exiliado, onde permaneceu ata
1959. A partir desta data e a instancias da súa irmá Conchita
desprazouse a México onde exerceu como profesor universitario ata
1972.De a súa irmá, María Concepción Pazo Álvarez, encontrábase
instalada no sur da cidade de México dende 1946, exercendo como
mestra de primaria no Colexio Madrid casada con Celestino López
López, republicano e masón. Casados en 1935, víronse obrigados a
separarse un ano despois, para evitar as represalias do réxime
franquista,xa que temían pola súa vida ademais de poñer en perigo
a seguridade do resto da familia. Celestino, ao igual que o seu
cuñado, foron escondidos durante máis dun ano por amigos e
familiares. Ambos os dous fuxiron de diferentes formas por Portugal,
Eduardo, e embarcado furtivamente na Coruña, Celestino, xa que a súa
condición de escondidos os obrigou a chegar ao continente americano
por vías pouco ortodoxas. Dez anos esperou Celestino López a
Concepción na cidade de México, renuente esta a separarse da súa
nai dona Emilia, en 1946, decidiu a acompañar o seu esposo no exilio
. Esta profesora estradense tivo deixar o seu traballo como "agregada
de inspección" en Santiago de Compostela para reunirse co seu
esposo ,ambos os dous integráronse ao mundo "intelectual e
social do exilio mexicano". Celestino López, formou parte do
grupo Alianza Nacional Galega. Para sobrevivir no país de acollida,
súa principal ocupación foi a de distribuidor de películas
mexicanas -na época dourada do cine mexicano. Como escritor
afeccionado, publicou un curioso libro de viaxes que tivo dúas
edicións, as segundas das cales foi valorada e corrixida por un
antropólogo mexicano; nesta obra relata as súas experiencias e
observacións nunha viaxe por barco a través do Amazonas. A súa
participación como masón, republicano, e os seus contactos,
relacións e ideoloxía política, son débedas pendentes de
investigación, polos galegos de hoxe que debemos reconstruír e unir
a dispersa historia da xeración "perdida" para España
pero "gañada" para México.Celestino López e a súa
esposa non tiveron fillos.
A
Guerra Civil e a larguisima ditadura fixeron caer sobre Galicia un
enorme veo de silencio non só institucional, senón tamén no ámbito
persoal, entre os afectados, que viron morrer, perseguir e encarcerar
a algúns dos seus, e obrigando por temor primeiro e necesidade
despois, a exiliarse fillos, pais, esposos e irmáns que nunha
situación normal non tivesen elixido ese destino. Algunhas familias
especialmente comprometidas tiñan os seus fillos no estranxeiro,
pero non se falaba nunca das razóns que os levaran a este desterro.
Non obstante gardábase silencio sobre o por que. Non se explicaba á
maioría dos seus membros a verdadeira razón deste exilio. Por iso
sempre se se dixo na miña familia que Mamá Emilia ademais de ser
unha muller que tivo a os seus fillos derredor dela , era unha muller
conservadora e moi relixiosa, so cando chegou de Mexico a sua filla
Conchita , a familia da miña nai comenzou a coñecer os padecementos
que habian tido polo exilio e as consecuencias funestas da guerra .
No hay comentarios:
Publicar un comentario